​Trainen in gecompliceerde tijden: heb je een coach nodig?

Nu het raceseizoen 2021 nog in volle gang is, lijkt coaching misschien een luxe, maar voor veel atleten is het belangrijker dan ooit.

Er was niets dat rekening had kunnen houden met alle wendingen die 2020 nam, en er zijn nog

steeds weinig uitzichten naar het raceseizoen van dit jaar. Maar je hebt doelen,
wilt nog steeds groeien en verbeteren als atleet. Dus wat kan je doen als je
een plan hebt gevolgd dat je niet helpt om die doelen te bereiken?

Met een sterk gewijzigd raceseizoen 2020 en aanhoudende onzekerheden over het raceseizoen van
dit jaar, is het nu een goed moment om de waarde van een coach te overwegen

Maar wat doet een coach/trainer nu juist? In het algemeen helpt een coach een atleet zich voor te
bereiden op zijn optimale prestaties, door middel van strategische training,
analyse en inzichten, verantwoording en ondersteuning. Meestal is dit allemaal gericht op een
specifiek evenement - je weet wel, zoiets zoals een wedstrijd. ..

Maar, als het "evenement" wegvalt, is er dan nog een rol weggelegd voor een coach?

Na enkele maanden van coaching door deze pandemie, afgelaste wedstrijden, hectische levens, en
zenuwen, is mijn antwoord: ‘JA!’. Sterker nog, ik ben van mening dat een coach
op dit moment nog belangrijker is. Laten we eens kijken naar de belangrijkste voordelen, 

zodat je zelf kan uitmaken of het ook voor jou een volmondige ‘JA!’ is.

1. Strategische planning

Deze reden is hoogstwaarschijnlijk waar je onmiddellijk aan denkt als je denkt aan de meerwaarde van een coach:
iemand die een trainingsplan voor je schrijft om te volgen.

Hoe je traint wordt direct beïnvloed door wat en hoe je dit wilt bereiken. Vaak verbinden we doelen
aan een specifiek evenement, zoals een wedstrijd, maar werken aan je doelen
hoeft niet ‘on hold’ gezet te worden omdat we niet weten hoe het wedstrijdseizoen
van 2021 eruit zal zien.

Wedstrijden zullen terug komen, dit jaar of volgend jaar. Dus, de training die je nu doet, zal je
toekomstige groei als atleet ondersteunen. Wedstrijden zijn niet de dagen die
ons betere atleten maken. Wedstrijden zijn eerder een punt in een proces van
consequent en dagelijks hard werken. Hoe structureer je je training als je geen
traditionele mijlpaal hebt? Ga naar een coach!

Hoewel de specifieke aanpak van elke coach zullen verschillen, is er een tweeledig proces
dat normaal telkens plaatsvindt om je als atleet te doen groeien. 

De eerste stap is het maken van een ATP, je jaarplan. Dit is een langetermijnvisie op je
seizoen of jaar, die je coach in staat stelt om de belangrijkste trainingsdoelen uit te stippelen waar je naartoe zult werken.

Het tweede deel van dit proces is het vertalen van de ATP naar een meso en nadien micro cyclus. 

Hoewel je macrocyclus vrij standvastig is, zijn je meso- en microcyclus vrij variabel
aan verschillende omstandigheden. Factoren die de meso- en micro cycli beïnvloeden,
zijn vrij gevarieerd. Wijzigingen kunnen te maken hebben met tijdsbesteding op
een bepaald moment, blessure, ziekte, vooruitgang,… Deze cycli worden aangepast
op basis van de feedback die de jij je coach geeft.

Wanneer je een statisch trainingsplan van internet of uit een boek gebruikt, is dat
hoogstwaarschijnlijk ontwikkeld volgens hetzelfde algemene proces - een
algemene seizoensschets vertaald naar de details van de wekelijkse training.
Maar dat plan is meestal gericht op een enkel evenement. Belangrijker nog - het
is niet specifiek voor jou gemaakt en het kan niet inspelen op je vorderingen
tijdens de training. Als je snel beter wordt, kan het plan daar geen rekening
mee houden. Ook als je ziek wordt of een training moet missen, kan het plan
daar geen rekening mee houden.

Een coach KAN die strategische aanpassingen maken op een manier die voor jou werkt. 

Een goede coach maakt een responsief en dynamisch trainingsschema dat bij je leven past -
niet één dat je leven bepaalt. Zelfs vóór COVID-19 vonden alle atleten die ik
coachte het een uitdaging om een statisch plan te laten werken voor hun leven,
hun vaardigheden en hun doelen. COVID-19 heeft dat niet veranderd - het heeft
het alleen veel duidelijker gemaakt.

2. Analyse & Inzicht

Dit is waar ik het grootste deel van mijn tijd als coach doorbreng:

1: het bekijken van trainingsgegevens
2: het uitleggen van inzichten uit de gegevens en de trainingsfeedback
3: atleten bredere inzichten bijbrengen over hun lichaam en hun sport.


Een coach is een leraar die je helpt een betere leerling van je sport te worden. 

Elke leerling heeft nood aan een leerkracht, ongeacht zijn of haar kennis. 

Daarom, elke atleet verdient een coach, en je hoeft niet ervaren of "snel" te zijn om
ondersteuning te krijgen bij je training. In feite kan een coach het meest
nuttig zijn voor de atleten die het meest te leren hebben!

Als je voor start met een duursport, kan een coach je ‘leercurve’ drastisch inkorten door je te
wijzen op veelgemaakte fouten en hoe je die kunt vermijden. Voor degenen met
meer jaren ervaring kan een coach je helpen te begrijpen hoe je je beschikbare
trainingstijd kunt maximaliseren, gebaseerd op de inzichten die we vinden als
we je eerdere trainingen analyseren. Hoewel we als beginner veel verbeteren, wordt
het steeds moeilijker worden om te verbeteren naarmate we sterker worden
(Principe van verminderde meeropbrengst). Een coach weet wat hij moet doen om
je te helpen dat volgende niveau in je prestaties te bereiken.

Voor alle atleten kan het monitoren van trainingen het blessurerisico helpen verminderen door
training, herstel en rust op individueel niveau uit te balanceren. Een coach kan ook versterkende 

oefeningen voorschrijven om specifiek aan je spier onevenwichtigheden te werken.

3. Verantwoordingsplicht

We hebben allemaal wel eens dagen dat we gewoon niet willen trainen - en nu we midden in een
wereldwijde pandemie zitten, zijn die "niet willen" dagen voor velen
van ons waarschijnlijk toegenomen. Een coach is iemand die je kan herinneren de
reden waarom je best die training toch uitvoert.

De verantwoording die een coach geeft kan vooral nuttig zijn als er geen wedstrijd is als
beloning aan het eind van je training. Maar wedstrijden zijn niet de enige manier om je vooruitgang te meten!

Een mantra om te blijven onthouden is dat onze doelen niet geannuleerd kunnen worden! 

Zolang je een strategische focus houdt op de weg voorwaarts, hoeven jouw doelen ook niet
'geannuleerd' te worden. Een coach zal je helpen om daar zeker van te zijn!

4. Gemeenschap

Dit kan per coach verschillen, en niet alle coaches bieden een team of community aan. 

Coaching kan voornamelijk in-person of voornamelijk online zijn. In beide
gevallen hebben de meeste teams een element van beide, maar ze kunnen de nadruk
leggen op het ene boven het andere.

5. Communicatie

Misschien wel de meest belangrijke van alle voordelen is communicatie. 

Communicatie tussen de coach en de atleet bouwt een relatie en vertrouwen tussen beiden. 

Het stelt je coach ook in staat om het strategisch plan uit te leggen, je te leren wat de
metingen betekenen, je te overtuigen om verantwoordelijk te blijven voor je
doelen en in contact te komen met andere gelijkgestemde atleten. Ik geloof dat
dit de kern is van wat een coach doet en door deze communicatie zal je in staat
zijn om te leren, te groeien, te bereiken, en te presteren.

Atleten begeleiden tijdens een wereldwijde pandemie is een uitdagende maar lonende onderneming
geweest. Samen leren atleten en coaches hoe ze met het nieuwe normale om moeten
gaan, en vinden ze nieuwe manieren om onze grenzen te blijven verleggen.

0
Feed

Schrijf een reactie