Basis Trainingsconcepten: Volume, duurtijd, intensiteit, frequentie, dose en density

Duurtijd gaat over de tijd die een bepaalde inspanning aan een bepaalde intensiteit gedaan wordt. Duurtijd en intensiteit zijn omgekeerd evenredig aan elkaar. Dit wil zeggen dat, naargelang de duurtijd van de inspanning daalt, je deze des te intensiever kan afwerken. Meer hierover in een volgende blog.


Intensiteit is een beoordeling van intensiteit. Het meten van een intensiteit is van cruciaal belang voor je progressie en succes.

Frequentie gaat over het aantal keer dat we een trainingsprikkel gaan toedienen.

Trainingsvolume is de combinatie van duurtijd x intensiteit. Zowel de macro, meso en microcyclus heeft een bepaald volume.

Dose en density gaat over de juiste combinatie vinden van je trainingsvolume.

High/low dose gaat dan specifiek over hoe ‘intensief’ een training is. Uitgedrukt in intensiteit of duurtijd.

Density is een maatstaaf die iets zegt over hoe kort high/low dosetrainingen elkaar opvolgen.

Ik weet het. Uit deze blog kan je nog geen trainingsprogramma opmaken. Echter is het wel verstandig om kennis te hebben van de begrippen die binnen training gebruikt worden. In latere blogs worden bovenstaande allemaal
in een zekere structuur gegoten waardoor je het bos door de bomen zal zien.

Als je het bos door de bomen niet ziet tegen dan OF als het een groter karwei is dan je had voorgesteld, voel je vrij om me vrijblijvend te contacteren voor een adviesgesprek!

0
Feed

Schrijf een reactie