Ben jij een uniek individu of de meerderheid?

Het is misschien een vreemde titel van een blog die je niet op deze website had verwacht.

Het is ondertussen al jaren een trend, websites die trainingsschema’s gratis aanbieden voor 5 km, 10km, halve marathon of marathon lopen. Of om een cyclosportive uit te rijden, je naar je beste niveau te tillen,....
Gek genoeg, willen we in de huidige maatschappij als individu laten zien waarom we uniek zijn. Maar als het aankomt op de beste prestatie mogelijk uit je lichaam te halen vanaf de start, kiezen we voor een algemeen opgesteld programma.

Waarom?
Misschien is het gewoon makkelijk.

Maar?
Wat als dat algemeen programma niet werkt? Dan ligt het aan ons, dan zijn we niet gemaakt om de sport te doen.
Ligt het aan ons? Nee, het ligt aan het schema dat niet aan jouw individuele noden voldoet.
Individualiteit is één van de basisprincipes van trainingsleer. Inderdaad: ‘één van de’.
Er zijn er meerdere – 7 – om exact te zijn: Progressieve overload, reversibilteit, specificiteit, supercompensatie, verminderde meeropbrengst, continuïteit en individualiteit.

Om jou te helpen, beschrijf ik in komende blogs met welke zaken je rekening moet houden wanneer je een trainingsprogramma wilt opmaken voor jezelf. Lijkt het je te veel werk, dan kan je altijd een afspraak maken met een persoonlijke coach.

0
Feed

Schrijf een reactie