Marginal Gains die je sneller doen fietsen!

Als sporters zijn we altijd op zoek naar

manieren om net iets sneller te gaan. Het is makkelijk om geobsedeerd te zijn
door het vinden van dat ene materiaal dat hiervoor gaat zorgen zoals een opzetstuur of een tijdritpak, maar wat als je
meerdere eenvoudigere (en meer betaalbare) zaken zou kunnen aanpassen die je sneller maken?
 Eén van die kleine veranderingen levert misschien geen groot voordeel op, maar als je er vijf of zes kunt
verbeteren, dan begint de winst op te lopen!

Dave Brailsford van Team Sky noemt deze strategie "marginale winst", oftewel het idee dat kleine aanpassingen
uiteindelijk tot grote verschillen kunnen leiden. Het befaamde team reist naar belangrijke
wedstrijden met hun eigen matrassen en kussens, die het teampersoneel elke
nacht in hotels klaarlegt voor de renners om ze een goede nachtrust te geven.
Hoewel dit detail misschien buiten ons budget valt, kunnen we wel nadenken over de
kleine details waar we wel controle over hebben. Hier zijn enkele
"marginale" voordelen die u misschien mist:

1. Fietspositionering


Jaren geleden, toen je een fiets kocht,
zette de verkoper je op je nieuwe fiets, keek naar je zithoogte en je
reikwijdte tot het stuur en gaf je een "ziet er goed uit" of "je
zou een langere stuurpen kunnen gebruiken". Tegenwoordig bieden de meeste
fietsenwinkels een computergestuurde professionele fitting aan. De methoden
kunnen van winkel tot winkel verschillen, maar vrijwel elke moderne fietsfitting zal je helpen je prestaties op
de fiets te verbeteren door je exacte positie in te stellen. 

Een goede bikefit zorgt ervoor dat je  je maximaal vermogen kan 
produceren. Ook je aerodynamischer laten positioneren kan een aanzienlijke marginale
winst opleveren.

2. Kuis en onderhoud je fiets

Een schone fiets is een blije fiets! It's as simple as that!
Door je fiets regelmatig schoon te maken, merk je misschien dat je banden niet in zo'n goede
staat zijn als je dacht of dat het achterwiel niet zo goed ronddraait als zou
kunnen. Een schone ketting loopt soepeler en efficiënter en bespaart je een
paar watt! Dat zou op zich al genoeg stimulans moeten zijn! Tijd die je
besteedt aan het schoonmaken van je fiets is een investering in je prestaties en zorgt ervoor
dat je er beter uitziet op de weg.

3. Kies voor de juiste voeding


Als sporter proberen we allemaal altijd goed te eten. 

Of beter gezegd, we zouden het de hele tijd moeten proberen! 

Een marginale winst die gemakkelijk kan worden toegepast, is ervoor te zorgen dat
je de juiste voedingsmiddelen op de juiste tijdstippen eet naarmate je dichter
bij je doel komt. Pas je eetgewoonten aan, houd je voedselinname in de gaten en maak goede keuzes. 

Hierdoor zal je niet alleen fysiek op het juiste spoor zitten, het zal ook je hersenen in
een extra focus geven voor de wedstrijddag/trainingsrit/...

4. Wees voorbereid op het weer en het parcours

We hebben een ton aan GPS gegevens binnen handbereik. Bekijk je roadbook van het parcours of evenement van tevoren. 

Zorg dat je weet  wat je kan verwachten voordat je start.  Ben je in staat om de klim  of kopwind te overwinnen met de 
conditie zonder dat je nadien 'stilvalt'? Wat voor weer wordt het? Kan het regenen?
Heb je warmere kleding nodig? Laat je niet verrassen door onvoorbereid te zijn. 

5. Train met specificiteit

Stem je training af op de vraag van je doel.  Hou rekening met de lengte, duurtijd, terrein,... 

 Stel een specifiek trainingsplan samen, of werk met een coach om je te helpen trainen voor je
doel. Je 'concurrenten' hebben misschien hun huiswerk niet gedaan waardoor jij
die marginale winst hebt!

Wat je uitdaging ook is, een race, een evenement of zelfs een persoonlijk doel, let op de kleine details om tot een
beter resultaat te komen. Wees voorbereid. Hoe meer aandacht voor details, hoe
makkelijker het grote doel te bereiken is. 

0
Feed

Schrijf een reactie