Zoeken
  • 28/05/2021 door Robbe Mellaerts

5 redenen waarom je best een trainingsplan hebt

Of je nu een doorgewinterde atleet bent of een newbie in het vak, het

juiste trainingsplan is een essentieel onderdeel van de voorbereiding op je volgende wedstrijd. Als je je inschrijft voor een grote wedstrijd, voel je vaak 'excited', omdat je je afvraagt hoe je op de best mogelijke manier begint te trainen om zo'n goed mogelijk resultaat neer te zetten. Het goede nieuws is dat je dat allemaal niet zelf hoeft uit te zoeken -

een goed trainingsplan kan je helpen om je doelen te bereiken door structuur, verantwoording en ondersteuning te bieden, zodat je dagelijkse training(en) naadloos en zonder stress verlopen. Hier zijn vijf redenen waarom een trainingsplan precies zou kunnen zijn wat jij nodig hebt. 1. Gestructureerde trainingen zonder giswerk Een van de grote voordelen van een trainingsplan is dat het is ontworpen om je voor te bereiden op een specifiek evenement. Plannen zijn ingedeeld in fasen met het overkoepelende doel om je op z'n best te maken op de dag van het evenement,

dus je hoeft je geen zorgen te maken over hoe je je training moet structureren, wanneer je van fase moet veranderen en wat je in elke fase moet doen - trainingsplannen doen al dat werk voor jou. Goede plannen bevatten ook een verscheidenheid aan trainingen, zoals crosstraining en krachttraining, zodat je je bestaande prestaties kunt verbeteren en plafonneren kan voorkomen. 2. Doelgerichte resultaten Er zijn twee belangrijke overwegingen die je moet maken bij het kiezen van een trainingsplan: de wedstrijdafstand en de duurtijd van het trainingsplan.

De TrainingPeaks Training Plan Store biedt aanpasbare filters waar je zaken kunt invoeren zoals de sport, de afstand van het evenement, het aantal weken voor het evenement, het aantal uren per week dat je moet trainen en het aantal dagen per week dat je momenteel traint. Door deze filters zo goed mogelijk te gebruiken, kun je een trainingsplan vinden dat is afgestemd op je evenement. Veel plannen bieden ook een voorbeeld van een week, zodat je kunt zien of het plan plezierig en praktisch voor je zou zijn.

3. Werk met een coach voor perfectie

Als je het moeilijk vindt om een trainingsplan te vinden dat perfect aan je behoeften voldoet, is het de moeite waard om een coach in te huren om een volledig op maat gemaakt trainingsplan voor je op te stellen.

Dit kan enorm voordelig zijn als je weinig tijd hebt of dat het gekozen trainingsplan niet je juiste wedstrijden omvat. Met een op maat gemaakt trainingsplan kun je je inschrijven voor wedstrijden die in jouw unieke schema passen, omdat je coach je trainingsplan specifiek voor jou kan ontwerpen. 4. Verantwoordingsplicht Er zullen altijd dagen zijn waarop het moeilijk is om jezelf te motiveren om de deur uit te gaan voor een trainingssessie, maar een trainingsplan (en coach) kan je helpen om je aan een routine te houden. Als trainingen bijvoorbeeld in je TrainingPeaks-account zijn gepland, is de kans groter dat u ze ook daadwerkelijk uitvoert.

Als je de trainingsvakjes in de loop van de week groen ziet worden, geeft dat voldoening en geeft het vertrouwen dat je daadwerkelijk vooruitgang boekt. Het is belangrijk om te weten dat het waarschijnlijker is dat je je aan jouw plan zal houden als het realistisch is voor je individuele behoeften. Als je in de markt bent voor een kant-en-klaar trainingsplan, kies er dan een met een wekelijkse afstand, duur en frequentie die voor jou haalbaar is.

Denk aan de trainingsbelasting die je het afgelopen jaar consequent hebt gehaald

en hoeveel tijd je op dit moment hebt om te trainen. Werken met een coach die een aangepast trainingsplan opstelt, zorgt voor nog meer verantwoordelijkheid, aangezien je je moet verantwoorden naar een extern persoon.

Heb je baat bij een sms of e-mail waarin wordt gecontroleerd hoe het met je training gaat? Sommige sporters hebben meer verantwoording nodig dan anderen,

en het gaat erom dat je weet wat het beste bij jouw persoonlijkheid en behoeften past. 5. Hoognodige steun Training is slechts één stukje van de puzzel bij de voorbereiding op een evenement -

andere belangrijke aandachtsgebieden zijn krachttraining, voeding, herstel, uitrusting, omgaan met blessures of ziekte, tempo, en nog veel meer.

Veel trainingsplannen bieden informatie over deze onderwerpen en sommige bieden atleten zelfs de mogelijkheid om via e-mail vragen te stellen voor extra ondersteuning. Natuurlijk biedt een aangepast trainingsplan ook ondersteuning rond deze onderwerpen en afhankelijk van de achtergrond van de coach, kan de nadruk meer op het ene dan op het andere gebied liggen. Een van de vele voordelen van het werken met een coach is de ondersteuning die hij of zij kan bieden bij het aanpassen van de training wanneer zaken als werk, familieconflicten, ziekte of blessures de kop opsteken. Als je je inschrijft voor een wedstrijd laat je zien dat je gelooft dat je je doelen kunt bereiken, maar de volgende stap is om de tijd te nemen om verschillende trainingsschema's te onderzoeken, zodat je het juiste schema vindt voor jouw specifieke behoeften en persoonlijkheid. Dit zal ervoor zorgen dat u uw doelen bereikt en geniet van uw training.

3 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Prestaties: Hoe voorkom je stagnatie?

Drie veelvoorkomende oorzaken van stagnatie van je progressie en hoe je ze kunt aanpakken. Heb je ooit gemerkt dat je vooruitgang stagneert of een moment wanneer alle trainingen die je doet net het te

Tips om je immuunsysteem sterker te maken

Met eindeloos veel adviezen die rondgaan over hoe we onszelf van buitenaf kunnen beschermen, denk ik dat het tijd wordt om ons te richten op hoe we dat van binnenuit kunnen doen. Als je het zo ver la

Marginal Gains die je sneller doen fietsen!

Als sporters zijn we altijd op zoek naar manieren om net iets sneller te gaan. Het is makkelijk om geobsedeerd te zijn door het vinden van dat ene materiaal dat hiervoor gaat zorgen zoals een opzetstu