Zoeken
  • 30/12/2020 door Robbe Mellaerts

Basis Trainingsconcepten: Fysieke fitheid, vermoeidheid en ‘form’

Het zijn drie termen die je misschien kent via TrainingPeaks. Al noemen ze fysieke fitheid daar Fitness of CTL. (Current Training Load).


Fitness wordt het best omschreven als ‘race-readiness’. Hoe klaar ben jij voor een wedstrijd? Je kan fitness op 4 manieren beoordelen.

  1. Wedstrijd resultaat: dit is de belangrijkste. Maar als je moet wachten tot de dag van de wedstrijd om te weten of je er klaar voor bent, is het eigenlijk al te laat.

  2. Subjectief gevoel: Hoe gaan de trainingen? Gaat het beter dan x-weken geleden? Ja, dan kan je er van uit gaan dat je fitness in stijgende lijn is.

  3. Objectieve observatie: Trainingpeaks heeft hier een leuke feature voor. Het programma gaat op basis van een aantal algoritmes bepalen of je fitness in stijgende lijn is of niet. Bij je eerste aanmelding krijg je een proefperiode van de premiumversie. Nadien is deze feature betalend. Ook Strava heeft deze feature ondertussen in zijn ‘assortiment’, al moet ik eerlijk toegeven dat Trainingpeaks op dit vlak nog steeds het meest accuraat is.

  4. Als de trainingsload stijgt, dan stijgt je fitness evenredig mee.


De opbouw van fitness verloopt trager dan de vermoeidheid die er bij gepaard gaat. Al is fitness meer chronisch van aard terwijl vermoeidheid eerder acuut is.


Dit wil zeggen dat je minder snel fitness verliest bij rust als dat vermoeidheid verdwijnt door rust. Vermoeidheid stijgt wanneer de trainingsload stijgt. Wat ons tot het laatste brengt en iets waar je veel topatleten over hoort spreken:


‘Form’


Doordat fitness minder snel daalt dan vermoeidheid die verdwijnt, zal het aanvoelen alsof je beter in form bent. Een zekere hoeveelheid vermoeidheid zal steeds je ‘form’ beïnvloeden. Dit kan zowel positief als negatief zijn.


In form zijn voor een bepaalde wedstrijd of rit heeft dus te maken met op het juiste moment het lichaam de juiste hoeveelheid rust te geven zodat de opgebouwde vermoeidheid verdwijnt zonder dat er een te groot verlies is aan

fitness.

Wil jij weten hoe je altijd in form kan blijven? Neem dan zeker contact op, ik help je graag verder!





0 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Prestaties: Hoe voorkom je stagnatie?

Drie veelvoorkomende oorzaken van stagnatie van je progressie en hoe je ze kunt aanpakken. Heb je ooit gemerkt dat je vooruitgang stagneert of een moment wanneer alle trainingen die je doet net het te

5 redenen waarom je best een trainingsplan hebt

Of je nu een doorgewinterde atleet bent of een newbie in het vak, het juiste trainingsplan is een essentieel onderdeel van de voorbereiding op je volgende wedstrijd. Als je je inschrijft voor een gr

Tips om je immuunsysteem sterker te maken

Met eindeloos veel adviezen die rondgaan over hoe we onszelf van buitenaf kunnen beschermen, denk ik dat het tijd wordt om ons te richten op hoe we dat van binnenuit kunnen doen. Als je het zo ver la