Zoeken
  • 16/05/2021 door Robbe Mellaerts

Marginal Gains die je sneller doen fietsen!

Als sporters zijn we altijd op zoek naar manieren om net iets sneller te gaan. Het is makkelijk om geobsedeerd te zijn door het vinden van dat ene materiaal dat hiervoor gaat zorgen zoals een opzetstuur of een tijdritpak, maar wat als je meerdere eenvoudigere (en meer betaalbare) zaken zou kunnen aanpassen die je sneller maken? Eén van die kleine veranderingen levert misschien geen groot voordeel op, maar als je er vijf of zes kunt verbeteren, dan begint de winst op te lopen! Dave Brailsford van Team Sky noemt deze strategie "marginale winst", oftewel het idee dat kleine aanpassingen uiteindelijk tot grote verschillen kunnen leiden. Het befaamde team reist naar belangrijke wedstrijden met hun eigen matrassen en kussens, die het teampersoneel elke nacht in hotels klaarlegt voor de renners om ze een goede nachtrust te geven. Hoewel dit detail misschien buiten ons budget valt, kunnen we wel nadenken over de kleine details waar we wel controle over hebben. Hier zijn enkele "marginale" voordelen die u misschien mist:

1. Fietspositionering Jaren geleden, toen je een fiets kocht, zette de verkoper je op je nieuwe fiets, keek naar je zithoogte en je reikwijdte tot het stuur en gaf je een "ziet er goed uit" of "je zou een langere stuurpen kunnen gebruiken". Tegenwoordig bieden de meeste fietsenwinkels een computergestuurde professionele fitting aan. De methoden kunnen van winkel tot winkel verschillen, maar vrijwel elke moderne fietsfitting zal je helpen je prestaties op de fiets te verbeteren door je exacte positie in te stellen.

Een goede bikefit zorgt ervoor dat je je maximaal vermogen kan produceren. Ook je aerodynamischer laten positioneren kan een aanzienlijke marginale winst opleveren.

2. Kuis en onderhoud je fiets Een schone fiets is een blije fiets! It's as simple as that! Door je fiets regelmatig schoon te maken, merk je misschien dat je banden niet in zo'n goede staat zijn als je dacht of dat het achterwiel niet zo goed ronddraait als zou kunnen. Een schone ketting loopt soepeler en efficiënter en bespaart je een paar watt! Dat zou op zich al genoeg stimulans moeten zijn! Tijd die je besteedt aan het schoonmaken van je fiets is een investering in je prestaties en zorgt ervoor dat je er beter uitziet op de weg.

3. Kies voor de juiste voeding Als sporter proberen we allemaal altijd goed te eten.

Of beter gezegd, we zouden het de hele tijd moeten proberen!

Een marginale winst die gemakkelijk kan worden toegepast, is ervoor te zorgen dat je de juiste voedingsmiddelen op de juiste tijdstippen eet naarmate je dichter bij je doel komt. Pas je eetgewoonten aan, houd je voedselinname in de gaten en maak goede keuzes. Hierdoor zal je niet alleen fysiek op het juiste spoor zitten, het zal ook je hersenen in een extra focus geven voor de wedstrijddag/trainingsrit/...

4. Wees voorbereid op het weer en het parcours We hebben een ton aan GPS gegevens binnen handbereik. Bekijk je roadbook van het parcours of evenement van tevoren.

Zorg dat je weet wat je kan verwachten voordat je start. Ben je in staat om de klim of kopwind te overwinnen met de conditie zonder dat je nadien 'stilvalt'? Wat voor weer wordt het? Kan het regenen? Heb je warmere kleding nodig? Laat je niet verrassen door onvoorbereid te zijn.

5. Train met specificiteit Stem je training af op de vraag van je doel. Hou rekening met de lengte, duurtijd, terrein,... Stel een specifiek trainingsplan samen, of werk met een coach om je te helpen trainen voor je doel. Je 'concurrenten' hebben misschien hun huiswerk niet gedaan waardoor jij die marginale winst hebt! Wat je uitdaging ook is, een race, een evenement of zelfs een persoonlijk doel, let op de kleine details om tot een beter resultaat te komen. Wees voorbereid. Hoe meer aandacht voor details, hoe makkelijker het grote doel te bereiken is.

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Drie veelvoorkomende oorzaken van stagnatie van je progressie en hoe je ze kunt aanpakken. Heb je ooit gemerkt dat je vooruitgang stagneert of een moment wanneer alle trainingen die je doet net het te

Of je nu een doorgewinterde atleet bent of een newbie in het vak, het juiste trainingsplan is een essentieel onderdeel van de voorbereiding op je volgende wedstrijd. Als je je inschrijft voor een gr

Met eindeloos veel adviezen die rondgaan over hoe we onszelf van buitenaf kunnen beschermen, denk ik dat het tijd wordt om ons te richten op hoe we dat van binnenuit kunnen doen. Als je het zo ver la